Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi im. Leonida Teligi w Pyrzycach
"Sama wiedza nie wystarczy, trzeba jeszcze umieć ją stosować" - Johanin Wolfgang von Goethe (1749-1832)::Uwaga!!! Wywiadówki i konsultacje odbywają się we wtorki.::Świetlica szkolna jest czynna od 7:00 do 16:00::Biblioteka szkolna zaprasza codziennie w godzinach: od 8:00 do 14:30.

Patron szkoły Leonid Teliga

Konkurs - Leonid Teliga

 

Uwaga konkurs!

 

Organizatorzy Szkolnego Konkursu Wiedzy o Patronie  zamieszczają ważne fakty z życia Leonida Teligi

 

1)    W 1977 r. odbyła się uroczystość nadania Szkole Podstawowej nr 2 w Pyrzycach imienia Leonida Teligi.

2)    Leonid Teliga w kampanii wrześniowej walczył w 44 pułku piechoty.

3)    Pierwszym portem, do którego zawinął Leonid Teliga po wypłynięciu z Casablanki było Las Palmas.

4)    Leonid Teliga płynął w czasie rejsu po oceanach: Atlantyckim, Spokojnym, Indyjskim, Atlantyckim.

5)    Leonid Teliga był z zawodu dziennikarzem i tłumaczem.

6)    Po odbyciu rejsu dookoła świata Leonid Teliga otrzymał Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski.

7)    Leonid Teliga rozpoczął swój rejs wypływając z Casablanki 25 stycznia 1967 r.

8)    Leonid Teliga pragnął ukończyć medycynę.

9)    29 kwietnia 1969 r. Leonid Teliga zakończył swój rejs wpływając do Casablanki.

10)   Jacht „Opty” wrócił do Polski (do Gdańska) na statku m/s Orłowo.

11)   Na Wyspach Galapagos nasz patron wspólnie z tubylcami poławiał langusty.

12)   165 dni to czas trwania najdłuższego okresu rejsu bez zawijania do portu.

13)   Leonid Teliga był tłumaczem języka angielskiego i języka rosyjskiego.

14)   W Korei i Laosie Teliga brał udział jako członek Komisji Rozjemczych ONZ.

15)   W Londynie Leonid Teliga ukończył ekonomię.

16)   Teliga napisał „Trawlerem do Afryki” po odbyciu rejsu na statku „Wigry” po atlantyckich wodach afrykańskich.

17)   1 października 1966 r. podniesiono banderę na „Opty”.

18)   Leonid Teliga pracował od 1940 r. w Azowie jako rybak i szyper.

19)   Stanisław Teliga – brat Leonida Teligi zebrał i przygotował do druku książkę „Samotny rejs „Opty”.

20)   Leonid Teliga urodził się 28 maja 1917 r. w Wiaźmie.

21)   Leonid Teliga zmarł 21 maja 1970 r.

22)   Dzieciństwo i młodość spędził Leonid Teliga w Grodzisku Mazowieckim.

23)   Leonid Teliga uczęszczał do Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Grodzisku Mazowieckim.

24)   Pierwszy zbiór opowiadań Leonida Teligi ma tytuł „Na wąskich pokładach”.

25)   Leonid Teliga ukończył w 1937 r. kurs żeglarski.

26)   Po wojnie, w 1947 r. Teliga wrócił do Polski.

27)   Po powrocie z wojny do Polski, Teliga zamieszkał w Warszawie przy ulicy Górnośląskiej 16.

28)   Na jachcie Dar Pomorza Leonid Teliga odbył w 1956 r. rejs po Bałtyku jako kapitan jachtowy i dziennikarz.

29)   Jesienią 1965 r. rozpoczęto budowę jachtu „Opty”.

30)   ROG 1374 to numer, pod którym jacht „Opty” został wpisany do rejestru okrętowego.

 31)   Wszystkie sprawy urzędowe związane z budową jachtu „Opty” pilotowała Danuta Zjawińska z Polskiego Związku Żeglarskiego w Warszawie.

32)   Jacht „Opty” przetransportowano z Gdyni do Casablanki na m.s. Słupsk.

33)   Rejs Leonida Teligi trwał 2 lata, 13 dni, 21 godz., 35 min.

34)   Obecnie „Opty” stoi przed Muzeum Morskim w Gdańsku.

35)   Imię Leonida Teligi nosi stocznia jachtowa w Gdyni.

36)   Konstruktorem jachtu „Opty” był inż. Leon Tumiłowicz.

37)   Podczas II wojny światowej Leonid Teliga walczył w Anglii jako strzelec pokładowy w Dywizjonie 300 im. Ziemi Mazowieckiej.

38)   Z kilkuosobową załogą musiał przepłynąć Kanał Panamski.

39)   Z powodu braku wizy żeglarz nie mógł zawinąć do portu w Sydney.

40)   ,,Opty’’ jest jachtem oceanicznym typu tuńczyk.

41)   Stan morza określa się w skali Beuforta.

 

 


Biografia Leonida Teligi.

Leonid Teliga urodził się 28 maja 1917 w Wiaźmie w Rosji, ale dzieciństwo i młodość spędził w Grodzisku Mazowieckim. Interesując się żeglarstwem, zdobył uprawnienia sternika morskiego na kursie w Jastarni przed II wojną światową.

Od 1935 r. do 1936 r. był słuchaczem Kursu Podchorążych Rezerwy 8 Dywizji Piechoty w 32 Pułku Piechoty w Pułtusku. W 1938 r., po ukończeniu szkoły, został mianowany podporucznikiem i przydzielony do 44 Pułk Strzelców Legii Amerykańskiej        w Równem.

W 1942 zgłosił się do formowanej Armii Polskiej w ZSRR, z którą wydostał się do Wielkiej Brytanii. Podobnie jak wielu innych żeglarzy, został skierowany do lotnictwa, jako osoba o szczególnie przydatnych cechach, takich jak: samodzielność, silny charakter, umiejętność panowania nad sprzętem i żywiołami, a przede wszystkim znajomość nawigacji. Po przeszkoleniu w Kanadzie latał w polskim  300 Dywizjonie Bombowym Ziemi Mazowieckiej jako strzelec pokładowy.

W 1947 roku wrócił do Polski. Pracował jako dziennikarz, aktor, autor i tłumacz, a w wolnych chwilach również jako instruktor żeglarstwa – najpierw w Warszawie, a następnie, po przeprowadzce na stałe do Gdyni, już jako instruktor żeglarstwa morskiego w klubie "Gryf".

Planowany od dawna zamiar samotnego rejsu wokół globu Teliga postanowił zrealizować wyłącznie własnymi siłami. Bazując na swoich oszczędnościach, zbudował jako prywatny armator jacht "Opty", zaprojektowany specjalnie dla niego przez inż. Leona Tumiłowicza Jak na tamte czasy, jacht był dość dobrze wyposażony w sprzęt dodatkowy, jak: tratwa pneumatyczna, plastikowy niezatapialny bączek do komunikacji z lądem, aparatura sygnalizacyjna czy radio. Sprzęt nawigacyjny odpowiadał przepisom i rzeczywistym potrzebom żeglugi oceanicznej.

Chociaż wiele osób i instytucji przyczyniło się do pomocy w tym naprawdę dużym przedsięwzięciu, jak PZŻ, Marynarka Handlowa, czy Marynarka Wojenna, szczególnie          w jego fazie końcowej, to jednak główny ciężar prac i finansów przez długi czas ponosił sam armator. Mówi się, że w tym właśnie celu Teliga sprzedał nawet swoje mieszkanie.

 Rejs "Opty" rozpoczął się 25 stycznia 1967, a trasa wiodła z Casablanki na zachód, uczęszczanymi szlakami, aby po drodze odwiedzić jak najwięcej portów: Wyspy Kanaryjskie, Małe Antyle, Kanał Panamski, Galapagos, Markizy, Tahiti, Bora-Bora, Fidżi, Dakar.

Wyprawa Teligi trwała dosyć długo, m.in. z powodu konieczności dokonywania po drodze szeregu napraw jachtu. W tamtych czasach tego typu przedsięwzięcia należały do rzadkości i o wyprawie Teligi było na tyle głośno, że wszędzie był uroczyście witany a na oceanach był często rozpoznawany przez załogi jachtów i statków wszystkich możliwych bander.

Nie wiadomo, co tak naprawdę skłoniło kapitana do odbycia ostatniego etapu rejsu jednym skokiem – może spodziewane nieprzyjemności natury administracyjnej, a może rozwijająca się choroba nowotworowa, którą Teliga próbował zwalczyć, mobilizując swój organizm samotnym rejsem. Pewne jest jednak, że na etap przez pół świata - z Fidżi (na Oceanie Spokojnym) do Dakaru (w Afryce Zachodniej), bez zawijania po drodze do portów, Teliga zdecydował się świadomie, uprzedzając listownie, że na wiele miesięcy urwie się         z nim kontakt. "Opty" wyruszył z wysp Fidżi 29 lipca 1968 i przepadł niemal bez wieści       w bezmiarze oceanów.

Trasa tego pojedynczego skoku - 13 260 mil do portu w Dakarze, zabrała Telidze 165 dni żeglugi - pobił tym samym rekord czasu trwania nieprzerwanej samotnej żeglugi oceanicznej, należący od 85 lat do Amerykanina Bernarda Gilboya,

Rejs zakończył się 30 kwietnia 1969 w Casablance.

W Warszawie na Teligę czekała na płycie lotniska karetka pogotowia. Na jego późniejszych zdjęciach prasowych widać już twarz człowieka mocno walczącego z chorobą. Mimo operacji, zmarł 21 maja 1970, a jego jacht wrócił do kraju na pokładzie statku            MS "Orłowo".

Od czerwca 1970 imię Leonida Teligi nosiła Szczecińska Stocznia Jachtowa  w Szczecinie.

A od 1977r. została nazwana jego imieniem także nasza szkoła.

  przygotowała: Ewelina Piotrowska